Daugavpils skolēni izzina pasaules mūziku un iepazīst citādo Raini programmā "Latvijas skolas soma"

20.11.2020.

Šī gada septembrī – Dzejas mēnesī – Daugavpils Valsts ģimnāzijas skolēni kā ierasts runāja par dzejniekiem un rakstniekiem, kas atstājuši savu devumu Latvijas kultūrtelpā un literatūrā. Šogad, pateicoties programmai "Latvijas skolas soma", ģimnāzistiem tika sniegta iespēja noskatīties interaktīvo izrādi #mīlēt#raini pēc Raiņa lugas "Pūt, vējiņi!" motīviem, ko veidojusi radošā grupa režisores Indras Vaļenieces vadībā, lai atšķirīgā veidā iepazītos ar vienu no nozīmīgākajiem, prominentākajiem un apspriestākajiem darbiem latviešu literatūrā un kultūrā.

Šī unikālā iestudējuma laikā skolēni vēroja lugā tēloto notikumu atveidojumu vienkāršotā un modernizētā veidā. Viens no neparastākajiem aspektiem bija iespēja izrādes gaitā komentēt aktieru spēli pašam no sava telefona un uz lielā ekrāna, kas bija blakus skatuvei, vērot, ko domā citi skatītāji. Uz ekrāna ik pa laikam parādījās arī atbilstošas mirkļbirkas un komiski attēli. Arī pats izrādes saturs bija modificēts attiecīgi mūsdienām: formāts bija daudz brīvāks nekā tipiskā teātra izrādē, tika izmantots slengs, anglicismi, brīžiem arī necenzēta leksika, aktieri apvienoja lugas oriģinālteksta fragmentus ar tipiskiem sarunvalodas dialogiem.

Šīs izrādes mērķis ir parādīt jauniešiem saprotamā un interesantā veidā Raiņa lugā aprakstītos notikumus, vērtības un varoņu arhetipus, kas ir aktuāli visos laikos. Pārrunājot izrādes laikā saprastās atziņas un balstoties uz vienbalsīgi pozitīvo spriedumu, mērķis ir noteikti veiksmīgi sasniegts, par ko liecina skolēnu atsauksmes.

"Pārsteidza izrādes ilgums, ka tik īsā laikā varēja tik daudz parādīt. Patika, ka bija replikas un fragmenti gan no oriģinālās Raiņa lugas, gan režisores interpretācija. Sarežģītu tekstu var kvalitatīvi saīsināt, atstājot svarīgāko. Tā rodas vēlme izlasīt vēl kādu piemirstu darbu." /Laura, 11. c/

"Pārsteidza izrādē izmantotais žargons, kas izskanēja starp Raiņa citātiem. Man liekas, ka mūsdienu pusaudži žargonu tik bieži neizmanto." /Alina, 11. c/

"Raiņa luga par senatni tika pasniegta mūsdienu izpratnē. Patika, ka luga bija veidota jauniešu auditorijai, ka lugas sižets tika pārnests mūsdienās. Varbūt kādam tas liekas nepieņemami, bet mūsdienās māksla dažreiz ir neparedzama." /Baiba, 11. c/

"Es gaidīju pavisam citu izrādes formātu, kur viss būtu kā grāmatā, bet tā nebija. Patika aktieru spēle. Improvizētajā tekstā sadzirdēju mūsdienīgus vārdus un nosaukumus. Esmu pārliecināta, ka grāmatā tā nebija rakstīts. Ne vienmēr mīlestība ir kaut kas labs. Tai ir arī sliktas beigas. Izrādei nav nepieciešams vesels aktieru sastāvs. Tie var būt tikai trīs cilvēki." /Sintija, 11. c/

"Pēc izrādes radās vēlme izlasīt oriģinālo darbu." / Jeļena, 11. c/

"Es nezināju, ka mani spēs ieinteresēt teātra izrāde. Pārsteidza, ka aktieri bez īpaša rekvizīta spēja attēlot tā, lai mēs saprastu. Varējām komentēt izrādi. Pēc izrādes vēlējos izlasīt Raiņa lugu." /Antra, 10. a/

"Pārsteidza izrādes neparastais formāts. Tas, cik maz bija aktieru un rekvizītu. Patika mūsdienīga pieeja Raiņa darbam, bet būtu paticis labāk, ja būtu nopietnāk. Saklausīju žargonismus, bet tas man likās pārspīlēti un mākslīgi, jo jaunieši tā ikdienā nerunā." /Amanda, 10. a/

"Aktieri izmantoja mūsdienu teicienus, bet tajā pašā laikā arī bija brīnišķīgi dzirdēt īstas lugas rindas." /Luīze, 10. a/

Skolēnu izteikumus apkopoja latviešu valodas skolotāja Ingrīda Kondratjeva.

1. septembrī Daugavpils 12. vidusskolas 2. a klases skolēniem bija iespēja apmeklēt muzikālo nodarbību “Shape of music” programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros.

Skolēni devās brīnišķīgā muzikālā ceļojumā, kurā klausījās pasaulē populāras melodijas, kā arī mūziku no kinofilmām. Nodarbības laikā bērni klātienē iepazinās ar četriem stīgu instrumentiem – vijoli, altu, čellu un kontrabasu. Skolēni ieklausījās to skanējumā un arī paši ievingrināja roku, spēlējot katru no šiem stīgu instrumentiem. Pēc nodarbības daudzi bērni izteica vēlēšanos apgūt šo mūzikas instrumentu spēli, nodarbība radīja daudz pozitīvu emociju, bērni skaņdarbus klausījās ar sajūsmu.

Pirms nodarbības mūzikas stundā skolēni atkārtoja stīgu instrumentu nosaukumus, pārrunāja būtiskākās atšķirības, pēc nodarbības vizuālās mākslas stundā skolēni vēlreiz klausījās A. Vivaldi skaņdarba “Gadalaiki” fragmentu “Vasara” un dzirdēto mūziku attēloja līniju rakstos. 

Informāciju sagatavoja Daugavpils 12. vidusskolas 2. a klases audzinātāja Inese Gradkovska.

 

 

×

Dalīties

×

Lejupielādēt pasākumu sarakstu